zaterdag 28 februari 2009

Omloop Het Nieuwsblad


Ik ben vanmiddag in Gent naar de aankomst van de Omloop Het Nieuwsblad (de vroegere Omloop Het Volk) gaan kijken. Ik heb nog getwijfeld of ik niet ergens op een van die hellingen in de Vlaamse Ardennen, die ik nu vrijwel allemaal ken, zou gaan kijken, maar het was te laat. En Gent-Gent eindigt toch bijna altijd op een spurt.

Voor de zoveelste keer ben ik tot de conclusie moeten komen dat je toch niets ziet van de koers op zo'n aankomstplaats, als je geen tribuneplaats hebt. Je kan beter naar de televisiebeelden kijken. Het was ditmaal niet anders. Op bovenstaande foto hebben de renners de eindspurt ingezet op zo'n 150 meter van de eindmeet op de Charles de Kerckhovelaan. De latere winnaar Hushovd gaat hier aan de haal. Net op deze plek was er een ook valpartij. Het was net gebeurd als ik de foto nam. Als je de foto vergroot door erop te dubbelklikken, kan je een renner op de grond zien liggen.

De aankomst had in de grootste verwarring plaats. De speaker wist aanvankelijk niet wie er gewonnen had. Dat was de Noor Thor Hushovd. Op de volgende foto staat hij op het podium met de tweede (de mij onbekende Belg Ista) en de derde (de Spanjaard Flecha).


Helemaal rechts op de foto de Gentse schepen van sport Catharina Seghers. Bert Anciaux mocht in zijn hoedanigheid van minister van sport de trofee uitreiken aan de winnaar. Bertje werd door sommige lui uit het publiek getracteerd op een fluitconcert. Tot wat de hetze die tegen hem gevoerd wordt leiden kan! Als hij overal zo onthaald wordt, moet de man een brede rug hebben om overeind te blijven.

Geen opmerkingen: