maandag 5 januari 2009

Spamtasmagasmatron


Gisteren een nieuw Engels woord bijgeleerd: spamtasmagasmatron. Ter illustratie van het fenomeen de foto hiernaast. Het neologisme, dat naar alle waarschijnlijkheid de woordenboeken nog niet gehaald heeft, is een mengsel van spam, phantasm, orgasm en misschien nog andere woorden (matron, magnetron?)

De term komt van Facebook, waar het uiterst gemakkelijk is om een of meer profielen aan te maken die er aantrekkelijk uitzien en dan de mannen te laten doorklikken naar je site, in dit geval een soort contactagentschap. In dit geval via de 'nude pictures' vermeld onderaan de foto.

Dit wordt een echte plaag op Facebook, vooral bij toepassingen die met contact te maken hebben en dat zijn er op Facebook nogal wat. Het is niet voor niets een sociaal netwerk.

Nogal wat mannen werden er kwaad bij. Je kon bij het profiel immers ook opmerkingen schrijven. Iemand schreef I'm sure that surgeon did a great job. Je zou er nog kunnen aan toevoegen dat ook de informaticus goed werk geleverd heeft. Wellicht is er wel het een en ander gephotoshopt bij het creatuur hiernaast.

De spam is precies aan een nieuwe opmars bezig. Ik moet mij dringend een nieuwe spamfighter aanschaffen voor mijn mailbox. 95% van wat ik tegenwoordig binnenkrijg aan mails is spam.

Ook op deze blog krijg ik meer en meer spamcommentaarstukjes binnen, vanavond nog een achttal.

Ook de sociale netwerksites zijn aan een echte boom bezig. Vanmiddag kreeg ik nog een uitnodiging voor een nieuwe sociale netwerksite: Bebo. Ik heb de uitnodiging maar aangenomen, maar ik heb aan één sociale netwerksite (Facebook) wel genoeg. Trop is immers nog steeds te veel!

7 opmerkingen:

zapnimf zei

Het fenomeen is mij vreemd en dat mag het blijven, zo te lezen.

Anoniem zei

Geen spijt dat het een photoshop creatie is?;-)

Patrick

Anoniem zei

Het facebook gebeuren vind ik moeilijk. Ik heb geen account maar uit verschillende hoeken wordt mij verteld dat het wel een leuke bezigheid is.

Was getekend

De Gentse Zwijger zei

@Patrick: fantasie is doorgaans beter dan de werkelijkheid

@Vandepotgerukte: leuk soms. Het is ook ontzettend verslavend en er komt heel veel spam bij kijken

Anoniem zei

Dat andere woord is orgasmatron, FYI

De Gentse Zwijger zei

Thnx Georgina. Ik wist niet dat dat een courant woord is (hoewel ik de film Sleeper van Woody Allen waar het woord uit zou komen ooit wel gezien heb)
Alweer een gat in mijn cultuur gedicht!

Anoniem zei

Orgasmatron is een nummer van Mötorhead dat heel goed gecoverd werd door Sepultura. :)
Verder dan deze bron reikt mijn kennis van dergelijk vakjargon geenszins.