zaterdag 30 augustus 2008

Aanrijding in Moscou


Gisterenavond gaan kijken naar een projectie op groot scherm van de film Aanrijding in Moscou op het Ledebergplein. Het event kaderde in het stadsvernieuwingsproject Ledeberg Leeft. Ik was ervan op de hoogte via mijn Facebook-account. Altijd leuk als je daar enkele hippe vrienden uit je eigen streek hebt. Je weet het altijd als er wat te doen is. Ik heb nu zo'n 200 'vrienden' op Facebook. Hoewel ik er ook minder prettige ervaringen mee heb. Mensen die de vriendschap opzeggen bvb.

De film speelt zich af in de wijk Moscou in Ledeberg, op zichzelf sinds jaar en dag een wat verpauperde deelgemeente. Best aardige film in het plaatselijke dialect. Veel belangstelling ook. Je moest je eigen stoeltje meebrengen. Aan het volk te oordelen dat daar was, wonen er nu weer veel jongeren in Ledeberg. Nogal wiedes ook, met de torenhoge woningprijzen in het centrum en de betere randgemeenten.

Ik had nog een goed plaatsje bemachtigd met het tuinstoeltje dat ik meehad. Naast mij sakkerden enkele trendy jongedames vanuit hun zeteltjes.. Een oudere vrouw met een hondje in haar armen stond recht voor hen en wou van geen wijken weten. Een koppig Ledebergs exemplaar, zoals in de film.

Gisteren was het wel te doen in Ledeberg. Veel volk op straat. Tof sfeertje op dat plein en errond. Wat anders dan in het doodse De Pinte. Het was natuurlijk een mooie, warme zomeravond. Ik hoop dat het op andere momenten ook een beetje leefbaar is daar. Ik bedoel maar: niet te veel overlast allerhande. En als je in een appartementsgebouw zoals in de film moet wonen... Dan nog vlakbij de oprit naar de verkeerswisselaar E17-E40...

Ik heb nog een drie maanden in deze buurt gewoond (waar niet in Gent?) In de Jozef Vervaenestraat. Jaaaaaren geleden.

Geen opmerkingen: