woensdag 11 juni 2008

Lurkers

Ik heb onlangs de kaap van 20.000 bezoekers gerond, ten minste volgens Belstat. De laatste tijd krijg ik hier, enkele uitzonderingen daargelaten, vooral lurkers op bezoek. Zou het de tijd van het jaar en het mooie weer zijn? Het woord is ook voor mezelf nieuw, vandaar een beetje uitleg:

Lurker :

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Een lurker is een persoon die op Internetforums, chatrooms, BBS-en, Usenet of Wiki's alleen mee leest, maar zelf (bijna) niets bijdraagt.

De term is terug te voeren tot midden jaren '80, toen de meeste mensen nog geen toegang hadden tot Internet, maar er al wel gebruik werd gemaakt van BBS-chatrooms en forums en nieuwsgroepen van Usenet.

Veel van deze nieuwsgroepen, chatrooms en forums raden nieuwelingen aan eerst een tijdje mee te lurken, om zo een goede indruk te krijgen van de cultuur en netiquette van de gemeenschap om zo te voorkomen dat er "domme" vragen worden gesteld.

Binnen het lurken kent men een aantal groepen; de eerste is geheelonthouder, dat wil zeggen dat deze helemaal nooit iets toevoegt. De tweede is iemand die zelden iets bijdraagt, slechts af en toe dus, de derde is een persoon die wel in bepaalde nieuwsgroepen, chatrooms of forums iets bijdraagt maar in andere alleen lurkt. Wanneer een lurker plots echt gaat bijdragen na een tijd lurken noemt men dat ontlurken. Dit kan echter ook van tijdelijke aard zijn. Men kan na actieve periode ook weer in de lurkmode gaan.

Overigens stap ik over van Belstat op Sitemeter. Ik krijg te veel spam binnen via die Belstat-statistieken. Ik ga nu en dan ook eens kijken bij Google Analytics, voor uitgebreidere bezoekersgegevens, maar niet vaker dan eens per week.

5 opmerkingen:

katcat zei

Ha, ik ben een lurker :p
En nu kom ik spammen.

Anoniem zei

Ik zwijg meestal omdat ik niet stijvol schrijven kan.

Anoniem zei

Lurkers...sommige weblogs hebben er veel meer last van dan andere. Btw, ben best tevreden over Sitemeter.

zapnimf zei

Last? Daniel? Is dat lastig?
Lurktmaarop zou ik durven zeggen.

Anoniem zei

Zwijger, jij had in het onderwijs moeten gaan! o keurig uitleggen wat een lurker is.