vrijdag 23 mei 2008

Sensueel stokje

Een keukentafel gooide een tafelpoot in mijn richting. Een stokje dus. Meer bepaald een zintuiglijk stokje. Een top 3 van elke zintuiglijke gewaarwording. Een zekere Apostel Dert13n heeft er nog de minst aangename ervaring met dat zintuig aan toegevoegd. Hier gaan we dan:

Nasale gewaarwordingen (ik moet, als Gentse Zwijger, toch een beetje speciaal zijn in mijn terminologie, nietwaar?):
  • Zeelucht, berglucht en boslucht. Op dezelfde voet, met een lichte voorkeur voor zeelucht. Niet enkel nasaal, maar ook respiratoir natuurlijk.
  • De geur van verse koffie en warmgebakken koeken op een zonovergoten ochtend.
  • De geur van bloeiende seringen of andere felruikende bloemen.
  • Ik heb een hekel aan sommige bruine kroegen waar de rook zo te snijden is dat het er als niet-roker (of liever ex-roker) echt niet te harden is.

Smaken:

  • De smaak van mijn lief haar lippen (dat was een makkie!)
  • Ik hou van een goed wijntje. Een chablis bijvoorbeeld smaakt heerlijk. En al die andere goede wijn, te veel om op te noemen. Bovendien nog veel te veel te ontdekken op dit gebied.
  • Ik ben niet moeilijk wat eten betreft. Ik hou van vis én vlees. Ik heb echter een grote voorliefde voor lamsvlees. En als ik hier toch reclame moet maken: het zelfgekweekt lamsvlees van slagerij Zwaenepoel in de Donkersteeg is van uitstekende kwaliteit. Wel vrij prijzig. De goedkopere lamsbouten van Nieuw-Zeelandse origine uit de Delhaize zijn ook wel te vreten.
  • Ik hou niet zo erg van allerlei zoetigheden, zoals te zware taarten met te veel suiker, marsepein en dergelijke.

Auditieve prikkels:

  • Ik hou erg van Mozart, maar ook van andere modernere, goede muziek (zie voorgaande posts). Een van mijn laatste ontdekkingen in de klassieke muziek: Monteverdi, wiens opera Orfeo ik vorige zomer zag in Brugge en die me ook muzikaal uitstekend beviel. Laatste ontdekkingen in de popmuziek: o.a. Amy Winehouse (uitstekende stem, uitstekende sound).
  • Wat je op een warme, stille zomeravond in mijn tuin hoort (als de buren niet te veel lawaai maken, maar dat gebeurt hier haast nooit, en er niet te veel verkeer voorbijraast, dat gebeurt af en toe).
  • Het kirrende geluid van zeemeeuwen 's avonds en 's nachts in een of ander Frans badstadje.
  • Hates: (op het gevaar af van kindonvriendelijk of onverdraagzaam genoemd te worden) een ochtendlijke treincoupé vol met taterende schoolkinderen , terwijl jij rustig je krant wil lezen. Er zijn er nog: mensen die te luid gsm'en op de trein, op restaurant, ...

Visuele prikkels: hier kan ik kort zijn. Er is immers zoveel.

  • Vrouwen
  • Kunst
  • Een zonsondergang aan een mooie kust in de zomer
  • Negatief: allerlei vormen van visuele vervuiling. Hoogbouw in beton en staal. Er zijn hier mensen in De Pinte, Zevergem en Eke die op het verkeer van de E17 moeten kijken, weliswaar vanop afstand. In bepaalde stukken van Drongen heb je dat ook met de E40. Moet vreselijk zijn. In Gent zelf heb je dat met de verkeerswisselaar van Zwijnaarde.

Huid/voelen:

  • Alle strelingen
  • Het gevoel van verse lakens
  • Bij een knapperend haardvuur zitten met een kop warme chocola, na een lange natuurwandeling door de vrieskou en de sneeuw (dit is meer een geval van synesthesie, een min of meer constante verbinding tussen waarnemingen en voorstellingen uit verschillende zintuigsferen, zo heb ik toch mijn specialleke)
  • Hates: hoe je huid soms aanvoelt na een nachtje zwaar stappen.

Voilà! Mijn keuze, op een drafje. Misschien dat ik er een volgende keer lichtjes anders over denk. Zekers heb ik het een en ander vergeten. Hoewel ik toch wel een goed uur zoetgeweest ben met dit stukje.

Wie o wie zal ik dit stokje sturen? Niet aan Georgina, want het is ondertussen wel al duidelijk dat die daar toch niet veel meer mee zal uitvoeren, driewerf helaas! Ik stuur het stokje in de richting van:

  • Beau, een jonge belofte die ik niet zo lang geleden ontdekt heb via zijn schrijfsels voor Gentblogt en die blijkbaar in een creatief dipje zit volgens zijn laatste blogberichten.
  • Els, een vaste waarde en bovendien moet ik mijn kartelpartner te vriend houden.
  • Tantieris, wiens blog ik af en toe volg, die zeker niet slecht schrijft en wie ik nog nooit een stokje gestuurd heb.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Monteverdi Barok? Fijn

Beau Maes zei

Oei oei! Mijn excuses! Ik had je nog niet in de feedreader staan, daarmee...

Anoniem zei

Dag lieve zwijger: ik kreeg dit stokje al naar mijn gevoeligheden geslingerd, dus ik pas even. Fijn dat u aan mij dacht, dat is alle moeite waard. Groets!