zaterdag 1 maart 2008

Phishing

Je moet uitkijken op het net.

Deze ochtend ben ik bijna het slachtoffer geworden van een poging tot phishing.

Nog niet goed wakker las ik mijn e-mails. Ik zag dat mijn Windows Defender een berichtje van PayPal, een systeem voor online betalingen dat ik gebruik bij eBay, automatisch in mijn prullenmand gegooid had. Nu gebeurt het wel vaker dat Windows authentieke berichten als spam beschouwt: dat overkomt me met persberichten van politieke partijen, allerlei nieuwsbrieven (van mijn bank, verzekeringsmaatschappij, ja zelfs die van Humo), berichten van Facebook, enz. Dus ga ik regelmatig eens kijken in mijn prullenmand of daar toch niet iets inzit.

Het e-mailbericht vroeg me om mijn inloggevens in te brengen en ook die van mijn kredietkaart. Zogezegd omdat er op mijn rekening onregelmatigheden vastgesteld waren.

Ik had me al ingelogd. Terwijl ik de gegevens van mijn kredietkaart aan het inbrengen was (al sakkerend, al dat werk zo vroeg op een zaterdagochtend), werd ik wantrouwig. Misschien was dat het effect van die geurige kop koffie naast me. Ik verzond die kredietkaartgegevens niet en ging kijken naar de e-mail. Hij was niet aan mij persoonlijk gericht. Het was zo'n typische spammailadres.

Ik surfte opnieuw naar de site van PayPal en informeerde me. Het moet inderdaad een poging tot phishing geweest zijn. Ik stuurde de bewuste e-mail door naar PayPal als een spoofbericht en wijzigde onmiddellijk het wachtwoord van mijn PayPal account. PayPal heeft ook een divisie in Belgiƫ en ze spreken daar blijkbaar ook Nederlands. Geen reden dus om me in het Engels aan te schrijven. Bovendien werd ik in de e-mail niet persoonlijk geadresseerd, maar als 'dear customer', wat al dadelijk mijn wantrouwen had moeten wekken.

Ik hoop dat ik ontsnapt ben aan die poging om mijn kredietkaartgegevens te stelen. Het was in elk geval nipt! Wat beter uitkijken in het vervolg!

1 opmerking:

Anoniem zei

Bewaar alles in een kous onder je hoofddek, dat is het veiligst. Als men jou komt beroven, weet je tenminste wat men heeft meegenomen.