dinsdag 15 januari 2008

Antwerpen

Ik was niet van plan om te gaan.

Al te veel nieuwjaarsrecepties achter de rug, al te veel alcohol genuttigd de laatste tijd en andere dingen te doen. Bovendien had ik zaterdagnacht al een klein stapje in de Gentse binnenstad gezet.

Zoals het met mij meestal gaat: ik ben toch geweest! Tja, het hele weekend alleen zitten in dat grote huis is toch ook niks en ik mag toch wel eens een verzetje? Beetje vrienden en kennissen zien, praatje slaan, glaasje drinken, ... Kortom, tof!

Ik bedoel de nieuwjaarsreceptie van Spirit afgelopen zondag. Dit jaar had die voor het eerst in Antwerpen plaats, op een locatie die niet zo gemakkelijk te bereiken is met het openbaar vervoer. Minpunt natuurlijk voor een receptie, met al die alcoholcontroles, om de verkeersveiligheid in het algemeen natuurlijk niet te vergeten!.

Aangezien ik de vorige nacht uitgeweest was, vertrok ik veel te laat. Misschien haalde ik de toespraak van de voorzitster nog net. Ik ben al niet zo gek van de E17, maar dat ging nog. Vlak voor de Kennedytunnel afslaan naar Linkeroever, had de routeplanner gezegd. Dan die oude konijnenpijp onder de Schelde in, de hoe-heet-die-tunnel-ook-weer. Raar gevoel: maar een vak in elke richting. Jaren geleden (in de jaren '60) reed ik hier geregeld door met mijn ouders. Dit was voor mij de eerste keer sinds ik zelf rij.

Na de tunnel liep het mis. Ik verdwaalde in de Antwerpse haven. Een GPS heb en wil ik zelfs niet! Ik begon inwendig te sakkeren. Maakte plannen om Frank Bombeke af te sturen op de Antwerpse lobby die dit georganiseerd had (waarom niet op een plaats beter bereikbaar met het openbaar vervoer, waarom geen wegbeschrijving, noch op de website van spirit, noch op de locatie zelf, Stuurboord of Hangar 26? Waarom geen carpooling georganiseerd?) Dag speech van de voorzitster!

Ik heb enkele keren de weg moeten vragen en heb die Hangar 26 uiteindelijk toch gevonden omstreeks twintig over twaalf. De speech van Bettina was net afgelopen. Jammer dat ik hem gemist heb en dat ik mijn fototoestel niet bijhad. Een foto van Bettina Geysen mét hoofddoek had niet misstaan op deze blog. Ze heeft er gisteren de voorpagina van Het Laatste Nieuws mee gehaald, wat een stunt! Over het agemeen veel aandacht in de pers, toch voor ons klein partijtje!

Veel volk! Veel mensen uit het Antwerpse maar ook het gewone volkje. Je moest lang wachten om iets te bestellen. I.t.t. voorgaande jaren was het hier géén zelfbediening.

Toch een prachtige locatie, die Hangar 26. De omgeving errond, de oude haven van Antwerpen, is een beetje desolaat en verlaten. Ze doet me denken aan de Meulestede in Gent, maar dan in het groot. Maar wat een uitzicht binnenin. En wat een fantastische 'chillroom' in openlucht, die uitkomt op de Schelde! Ik sla een praatje met een Rotterdammer die op een of andere manier ook op die receptie beland is en Antwerpen véél mooier vindt dan zijn thuishaven. Ik vertel hem dat Gent nog véél mooier is, maar de Schelde er maar half zo breed meer.

Uiteindelijk kwam ook Caroline Gennez opdagen. Naar het schijnt is er verzoenende taal gesproken tussen de kartelpartners. Ik vond de ontvangst toch wat koeltjes. Andere rode coryfeeën waren er niet te zien, in tegenstelling tot andere jaren. Bettina Geysen zag er haar eigenste zelf uit: goed dus, beetje pikant gekleed. Nogal wat anders dan Caroline Gennez of Mie Vogels!

Ik bleef niet te lang. Rond kwart over twee reed ik alweer naar huis. Pas achteraf vernam ik dat uitgerekend op datzelfde ogenblik, niet zo ver daarvandaan, de Antwerpse stadsreceptie plaatshad. Maar goed ook of het had me nog op ideeën gebracht! Me als Antwerpenaar proberen uitgeven of zo. Hoewel, dat taalprobleem lijkt me wel onoverbrugbaar :-)

Geen opmerkingen: