donderdag 24 januari 2008

Herman De Coninckprijs 2008

Op http://www.boek.be/ kun je nog tot vrijdagnacht stemmen voor het beste van 5 gedichten in het kader van de Herman De Coninckprijs 2008. Ik heb voor het volgende gedicht gestemd (het was eigenlijk het enige van de 5 gedichten dat me aansprak):

4 Miriam Van hee

zomereinde aan de leie

dit is wat een schilder zou zien:
de gebleekte graskant, kastanjes
en linden, het warme maar heengaande
licht van de avond en tegen de haag
op de andere oever een loper, en zijn
gedachten, hoe schilder je die
en boven het water de meeuwen
en tussen het licht- en het donkerder groen
de plecht van een jacht, het schuiven
der dingen, de richtingen

het water zelf kun je hier waar wij zitten
niet zien en ik vraag me nog af hoe je
afstanden schildert, steeds lichter misschien
tot je wit overhoudt, en hoe het verleden
toen jij daar nog liep

hoe schilder je dat je nooit weer
daar zult lopen, tegenstribbelend
aan je vaders hand

uit: ‘Buitenland’, De Bezige Bij, 2007, p. 8



Het gedicht staat trouwens vandaag in De Standaard , becommentarieerd door Yasmine. Ik vind het wel interessant dat de genomineerde gedichten becommentarieerd worden.

Toen ik het gedicht vanmorgen op de trein las, vroeg ik me af waar deze 'Zomeravond aan de Leie' juist gelocaliseerd kan worden, gezien het sterk visueel karakter van het gedicht. Ik vermoed ergens tussen Gent en Deinze. Vanaf Deinze is de Leie gekanaliseerd tot in Kortrijk, zoals ik op verschillende fietstochten (onder andere vorige zomer) gemerkt heb. Een kanaal lijkt me niet zo romantisch en geen aanleiding tot weemoed.

Ik gok op Afsnee of Drongen. Of misschien Kortrijk zelf?
Niet gevonden op het net waar Myriam Van Hee woont.

Geen opmerkingen: