maandag 22 oktober 2007

Tricolore Blues

Zaterdag gespot aan de Coupure in Gent: 1 Belgische vlag.
Blijkbaar is die modetrend overgewaaid van Brussel naar Gent.
Ach ja, het zal wel zo'n oude franskiljonse en dus belgicistische Gentenaar geweest zijn zeker, zoals er nog wel enige rondlopen? Gisteren heb ik gefietst in de omgeving van Ronse. In Saint-Sauveur, Henegouwen al, hingen er ook enkele. In Ronse zelf, nochtans ook een franskiljons bastion, heb ik er geen opgemerkt.

Ik heb onlangs de belgometer test van De Standaard gedaan. Ik kom ongeveer halverwege uit tussen een zuivere unionist en een zuivere separatist. Ik kan in dit opzicht mijn nieuwe partijvoorzitster (hup, Bettina!) bijtreden: ik ben voor méér Vlaamse bevoegdheden, maar niet voor een splitsing van België. Ik ben geen separatist.

Die pro-Belgische petitie die nu circuleert op het internet ben ik nochtans niet van plan te ondertekenen. Ik ben 100% voor het principe van de solidariteit tussen gemeenschappen en gewesten. Dat principe mag een eventuele overdracht van bijkomende bevoegdheden niet in de weg staan. Ik vind het ogenblik van die petitie slecht gekozen. Bovendien is een splitsing van de sociale zekerheid tijdens de regeringsonderhandelingen zelfs niet aan de orde. Die petitie heeft volgens mij een verborgen agenda.

Ik ben niet tegen België in die zin dat ik niet geloof in de de leefbaarheid van een onafhankelijk Vlaanderen, zeker niet zonder Brussel. Nochtans ben ik niet van plan om een Belgische vlag uit te hangen, pro-Belgische petities te tekenen of de brabançonne te leren.

Geen opmerkingen: